Špičková technológia sa snúbi s remeselným spracovaním: ako sa vyrábajú modely v limitovanej edícii 911

Modely Turbo 50 Years, Dakar a S/T sú aktuálne limitované edície Porsche 911. Tieto exkluzívne modely ikony športových vozidiel spájajú výnimočný dizajn, špeciálne komponenty pohonu a podvozku, ako aj individuálne detaily výbavy s cieľom vytvoriť jedinečný jazdný zážitok. Pri výrobe limitovanej edície modelu 911 sa uplatňujú špeciálne výrobné procesy a kroky v závode Zuffenhausen. Konštrukcia limitovanej edície modelov 911 kombinuje najvyššiu úroveň exkluzivity a výrobnej precíznosti s umením personalizácie.

Okrem vysoko automatizovanej karosárne a bežnej montážnej linky Porsche využíva až tri stupne manufaktúry: Exclusive Manufaktur, oddelenie Sonderwunsch a manufaktúru uhlíkových vlákien. Ďalšou zvláštnosťou je vlastná sedlárska dielňa, kde zamestnanci – ktorí sú zväčša samoukovia – aplikujú špecifické kožené, Race-Tex a textilné poťahy pre jednotlivé modely. Modely v limitovanej edícii s dvojfarebným lakovaním, ako napríklad 911 Dakar, sa lakujú ručne podľa tradície Manufaktúry. Jednou z charakteristických čŕt konštrukcie 911 v Zuffenhausene je, že všetky varianty a deriváty sa vyrábajú na jednej výrobnej linke – od Carrery až po limitované modely a pretekárske vozidlá pre celosvetové poháre Porsche Carrera Cup.

Bohatá tradícia manufaktúry

Exkluzívne modely 911, ako napríklad S/T alebo Dakar, predstavujú vrchol dostupných variantov našej ikony športových automobilov. Na jednej strane nadväzujú na tradíciu Manufaktúry v oblasti historických športových vozidiel, ako napr. 356. Na druhej strane symbolizujú aj sny našich zákazníkov, sny, ktoré tu plníme ako Porsche Production“ hovorí Albrecht Reimold, člen predstavenstva pre výrobu a logistiku spoločnosti Porsche AG.

V procese výroby modelov 911 sa v závode v Zuffenhausene spájajú silné stránky automatizovanej výroby s výhodami automobilovej manufaktúry jedinečným spôsobom“ vysvetľuje podpredseda prezident závodu Zuffenhausen Jens Brücker. „Modely 911 v limitovanej edícii sú naozaj výnimočné príležitosťou na prezentáciu nášho automobilového remesla. Rôzne stupne manufaktúry v závode znamenajú, že exkluzívne modely 911 môžeme vyrobiť skutočne jedinečné.

V prípade limitovanej edície modelov 911 sú to najmä kroky ručnej montáže, vďaka ktorým sa rozdiel: výroba v Exkluzívnej manufaktúre prebieha od aplikácie špeciálnej kože a látkových poťahov v interiéri až po zušľachtenie pomocou rôznych ozdôb a dekoratívnych prvkov v exteriéru, a dokonca aj individuálne prispôsobené dizajnové prvky. V Sonderwunsch Manufaktur sa dokonca stanú aj tie najneobvyklejšie želania skutočnosťou – až po výrobu jedinečných predmetov.

Výrobný proces modelu 911 Turbo 50 years

Rovnako ako v prípade bežných verzií ikony športových vozidiel, aj pri výrobe limitovanej edície 911 Turbo 50 Years začína tiež vo vysoko automatizovanej karosárni. Karoséria v bielej farbe sa tam montuje s pomocou približne 300 robotov. Aj ďalšie fázy montáže vozidla sú podobné ako pri štandardných t. j. komponenty pohonu a podvozku, ako aj elektronické a elektrické diely sa montujú na tej istej montážnej linke.

Jedným z príkladov, kde sa proces môže líšiť, je situácia, keď sa vozidlo dostane do sedlárskej dielne. Tam sa tartanová látka a kožené poťahy – podobné tým v pôvodnom Turbe z roku 1974 – aplikované na špecifický interiér diely. Po „svadbe“, pri ktorej sa pohonná jednotka a karoséria spoja na hlavnom exkluzívne dvojdverové automobily Zuffenhausen prechádzajú poslednými montážnymi krokmi, až kým sa dostanú na záverečnú kontrolu v testovacom a dokončovacom centre.

Budúci majitelia limitovanej edície modelov 911 si svoje vozidlá obzvlášť radi personalizujú. Táto stránka sa uskutočňuje po samotnom výrobnom procese v jednom z dvoch dokončovacích zariadení výrobcu športových vozidiel. oddelení: Exclusive Manufaktur a Sonderwunsch Manufaktur.

Jedinečné automobily – The Exclusive Manufaktur

Zušľachťovanie modelov Porsche v Exclusive Manufaktur sa uskutočňuje najmä použitím dômyselného remeselného spracovania. Zákazníci si môžu vybrať z približne 1 000 možností. K dispozícii sú napr. varianty dekoru alebo rôzne balíky, ako napríklad Heritage Design Package pre 911 S/T alebo Rally Design Package pre model 911 Dakar.

Vďaka rôznym farebným, materiálovým a výbavovým variantom exteriéru a interiéru je k dispozícii nespočetné množstvo možností, ako si vylepšiť svoje Porsche. Patria k nim aj exteriérové dekoratívne prvky pre kapoty, dvere a bočné panely alebo dodatočné kožené, Race-Tex a látkové prvky pre interiér – napr. pre stredovú konzolu alebo výduchy klimatizácie.

Zamestnanci ručne aplikujú jednotlivé detaily, ako napríklad číselné nálepky na dvere alebo rôzne kožené ozdoby na prístrojovej doske pri prechode do dverí. Nápadné detaily, ako napr. projekčné reflektory vo dverách s nápismi, ako je logo Heritage Design „Icons of Cool“. Stratégia tiež dodávajú žiadaným modelom 911 ešte individuálnejší nádych. V priemere je individualizovaný 911 strávi v Exclusive Manufaktur až šesť dní.

Limitovaná edícia modelu 911 zo Sonderwunsch Manufaktur

Budúci majiteľ, ktorý chce svoju už aj tak vzácnu limitovanú edíciu 911 premeniť na jedinečný model, môže využiť program výrobcu športových vozidiel Sonderwunsch. Existuje tiež veľa možností, pokiaľ ide o farieb a materiálov v rámci takzvaného Factory Commissioning. Zameranie je však ešte viac na konštrukciu jedinečných automobilov. Kreativite a fantázii sa takmer medze nekladú zákazníkov a dizajnérov – pokiaľ spĺňajú vysoké štandardy kvality Porsche a spĺňajú platné regulačné požiadavky.

Model 911 Dakar navrhnutý pre talianskeho zákazníka je ukážkovým príkladom limitovanej edície, ktorá bola ďalej personalizovaný a zdokonalený v Sonderwunsch Manufaktur. Jedinečný charakter tohto špeciálneho Dakar sa odráža v jeho trojfarebnom vyhotovení: farby Signal Yellow a Gentian Blue Metallic sú pripomínajú dizajnový balík Rally, ktorý pripomína víťazné vozidlo na Rallye Paríž-Dakar.

Dizajnová línia, ktorá je na tomto zberateľskom kúsku aj lakovaná, oddeľuje oba farebné bloky. Línia je lakovaná modrou farbou Lampedusa Blue. Počas príprav na proces lakovania majiteľ nalepil maskovaciu pásku sám.

Lúče kolies z ľahkej zliatiny sú tiež natreté žltou farbou Signal Yellow, zatiaľ čo modrá farba Lampedusa Blue je použitá na lem ráfika. Lakovanie bolo vykonané kompletne ručne. Predné svetlomety s maticovým dizajnom LED sú personalizované prstencom s akcentom v modrej farbe Lampedusa Blue. Ochranné prvky z nehrdzavejúcej ocele vpredu, vzadu a na prahoch sú čierne. Žltý motív sa opakuje aj v interiéri ako kontrastná farba k čiernej – objavuje sa v kontrastných švoch a na ozdobných lištách prístrojovej dosky, stredovej konzoly a obložení dverí. Nápis „911 Dakar“ je vyšitý žltou niťou Speed Yellow do opierky hlavy športových sedadiel Plus. Hliníková páka voliča osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky Porsche (PDK) je obohatená koženou vložkou Speed Yellow.

Manufaktúra z uhlíkových vlákien pre puristické varianty 911

Modely v limitovanej edícii so špeciálnym zameraním na ľahkú konštrukciu prechádzajú počas montáže vozidla v hlavnom závode ďalším výrobným krokom: Manufaktúrou z uhlíkových vlákien. Takmer všetky príplatkové diely pre puristické varianty 911, ako sú modely S/T alebo GT, sa montujú ručne mimo bežnej montážnej linky. Aby sa to uľahčilo, lakovaná karoséria v bielej farbe sa upína na špeciálne montážne vozíky, na ktoré sa potom montujú všetky prídavné diely vyrobené z karbónu – napríklad dvere, kapota a blatníky špeciálnej edície 911, ktorá váži len 1 380 kg. Každý karbónový komponent sa upína do špeciálnych skrutkových rámov a počas procesu montáže sa všetko ručne nastavuje, aby sa zabezpečilo presné uloženie a vôľa. Po zmontovaní všetkých častí vonkajšieho plášťa sa teraz kompletná karoséria vráti na bežnú montážnu linku.

Odlišujeme sa od ostatných výrobcov OEM: sedlárstvo Porsche

Na rozdiel od mnohých iných automobilových výrobcov OEM má Porsche v závode v Zuffenhausene vlastnú sedláreň. Tu sa strihajú, šijú a aplikujú takmer všetky povrchy interiéru z kože, Race-Texu alebo látky. Strihanie sa vykonáva pomocou automatickej rezačky vodným lúčom. V šijacej časti sa poťahy šijú a pripravujú na následný proces obšívania. S cieľom zaručiť vysoké štandardy kvality je Porsche jedným z mála výrobcov, ktorí výrobcov, ktorí sa spoliehajú na vlastné školenia pre návrhárov interiérov automobilov.

Dvojfarebné ručne dokončené lakovanie pre 911 Dakar

Lakovanie modelov 911 Dakar s balíkom Rallye Design sa líši od bežného lakovania a má špeciálnu jedinečnú predajnú výhodu: ak si budúci majitelia modelu 911 Dakar vyberú balík Rally Design Package, dostanú dvojfarebný lak vo farbe biela/Gentian Blue Metallic s dekoratívnym pruhmi v zlatej/červenej farbe. Po nanesení bieleho podkladového laku zamestnanci nanesú modrý kontrastný lak ručne na karosériu vozidla. Ručné lakovanie trvá približne sedem a pol hodiny.

Podkladový náter sa ručne obrúsi, zamaskuje a potom sa ručne nanesie farba Gentian Blue Metallic. Pre tento proces ručného lakovania boli vopred stanovené nové pracovné postupy a oblasti vrátane takzvanej multilinky na ručné nanášanie farby. Nakoniec sa vykoná konečná úprava v exkluzívnej manufaktúre, kde zamestnanci aplikujú dekoratívne fólie pre charakteristické červené a zlaté deliace pásy ručne.

Link na pôvodný článok.

Porsche Fans

Porsche Fans Slovakia je neformálne združenie automobilových nadšencov Porsche na Slovensku. Email: info@porschefans.sk Porsche Fans Slovakia je registrované občianske združenie na Ministerstve vnútra SR pod číslom VVS/1-900/90-44668 - 1 IČO: 42390281 DIČ: 2120766670

Prihlásiť sa k odberu noviniek


    Podporte nás

    Pomôžte nám rozvíjať komunitu, podporte nás darovaním 2% dane z príjmu.

    © 2022 Porsche Fans Slovakia